foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
Üdvözlöm honlapomon! Célunk, hogy ezen portál hasznos információforrás legyen az otthoni zenehallgatók számára a hifi, zene, zenehallgatás témakörében. Ennek megfelelően a főmenü segítségével kereshet írásaink közül, melyek remélem elnyerik tetszését. Amennyiben nem talál információt az Ön által preferált termékről, szívesen látjuk fórumunkon is!Bővebben...

Audioland

Hírek, információk a hifi világából, zenekultúra

Szavazás

Ha show...

Mindig kimegyek, érdekel a hifi - 25.6%
Csomó ismerőssel össze lehet futni, megyek - 1.2%
Még nem tudom - 39%
Ez sem a régi, már nem megyek - 13.4%
Sosem mentem, most sem fogok - 20.7%

Összes szavazat: 82
Ez a szavazás már befejeződött : 04 nov. 2016 - 18:53

Audioland a Facebookon

Majdnem Kalifornia
azaz Magyarországon a Phiaton

Írta: Puskás János

Az apropó

A modern technika körülvesz minket. Minden háztartás alapvető kelléke már a Phiatonokmikrohullámú sütő, gyors vonaton suhanunk úticélunk felé, vagy ha nem, egyre kényelmesebb, csendesebb autókkal tesszük azt, melyek már mindennel fel vannak szerelve, amit csak szemünk-szánk kíván, és - természetesen – elég vastag hozzá a pénztárcánk. Modern anyagokkal dolgozunk, és ezt teszik a gyártók is, hogy minél jobb, strapabíróbb legyen az általuk készített termék. Nincs ez másképp a hifiben sem. Míg számos gyártó visszatér a természetes anyagokhoz – mint például a fa, vagy a bőr – mások egyre modernebb anyagokkal kísérleteznek, mint a különféle műanyagok, a kevlár, vagy az üvegszál.  Vagy ezek különféle kombinációja.
De vannak olyanok is, akik szerint ez a kettő könnyen megfér egymás mellett, úgymond kiegészíthetik egymást úgy, hogy nem kell áldozatot hozni sem a stílus, sem a funkcionalitás oltárán.
Valami hasonló gondolatok jártak a fejemben, amikor megláttam a Phiaton fejhallgatók képeit az interneten. Pedig sosem hallottam őket. Sőt, ezelőtt sosem hallottam róluk.  Azt sem tudtam, hogy az audio eszközök ezen szegmensében van világ a szokásos Beyerdynamic, Grado, Akg, Sennheiser STAX stb. érán túl is. A mai napon ismertem meg ezt a nevet, amikor Tamás Sándor, aki a Magyar Nemzeti Filharmonikusok  fagottművésze – nem mellékesen a Double-Reed egyéni cég tulajdonosa – felhívott, hogy lenne a Phiatonokkínálatában valami újdonság, megérkeztek az első Phiaton fejhallgatók. Én bólogattam, - bár tudtam, úgysem látja, de ezzel is tartást adtam szavaimnak – és nyugtáztam a dolgot. Amikor hazaértem, már a várt az e-mail. Küldött egy ismertetőt a kínálatról. Nem volt benne semmi extra, csak a szokásos marketing duma a nagyszerű hangminőségről, a kifogástalan kényelemről, amit a rendkívüli minőségű anyagoknak, illetve a precíz tervezésnek köszönhető, illetve kiemelték még az átlagostól eltérő, igen stílusos külsőt.
Kíváncsiságomat ki kellett elégítsem, így kerestem rá az interneten a cégre, és most, miközben nézem a képeket, az első bekezdésben taglalt mondatok járnak az eszemben. És még valami. Ismerve Sándort, jól tudom, hogy ő bizony a sztatikus hangsugárzók híve. Elég megnézni a cége kínálatát: Analysis Audio, Audio Static, Magneplanar, és ha a magányos (vagy bensőséges) zenehallgatás eszközeiről van szó, akkor a STAX.  Pár hete hívtam, beszélgessünk el ezekről a panelsugárzókról, hogy mit nyújtanak ezek számára, amit a hagyományos hangdobozok (jellemzően) nem?
És most ott motoszkál bennem a kisördög. Miért nyitott a dinamikus fejhallgatók felé?

Nincs más megoldás, mint közelebbről megismerkedni egy ilyen darabbal...

Az ismerkedés mindig a céginformációkkal kezdődik. Beszéljünk hát róluk.  Csak annyira szűkszavúan, mint amennyire ők maguk teszik. Már ami a múltjukat illeti.
400A kaliforniai székhelyű Phiaton Corporation a belföldön szintén kevésbé ismert, koreai Cresyn Co. Ltd. tulajdona, amely 1959-ben Daehan Phonograph Needle Fatctory néven – aki beszél angolul már sejti -fonográfhoz gyártott tűket, ma – új néven - már fejhallgatókat, mikrofonokat,  és ezek részegységeit (utóbbiakat természetesen más márkák - Pl Audio Technika, Sony - beszállítójaként), távirányítókat, akkumolátor töltőket, headseteket gyárt. Nem kis cégről van szó, jelenleg több mint 12000 embert foglalkoztatnak.
Ennyi infót én bizony keveselltem, ezért mikor elmentem a delikvensekért, érdeklődtem a forgalmazótól. Ő is gondban volt, annyit tud, amennyi az interneten található.  Márpedig az igen kevés. Kérdeztem tőle, hogy mivel hallgatta, egyáltalán hogy került a képbe ez a márka?
Erre egy nem mindennapi sztorit mesélt el. A Sony discmanjéhez keresett Németországban egy fülest, hogy tudja hallgatni. Ott egy boltban találkozott a Phiaton fejhallgatókkal először, és a hangja annyira tetszett neki, hogy azonnal eldöntötte: az általa is kevésbé ismert gyártó termékeit forgalmazni fogja.
Ennyit tudott nekem mondani, majd hozzátette: éljek velük egy kicsit.
A tanácsot megfogadtam, és ennek megfelelően nem annyira oda-vissza teszt lesz itt leírva, inkább csak információk, amik segíthetnek a helyes választásban.
Nem mellékesen ezek a fülesek már külsejükben, megépítettségükben is egyértelműen jelzik, hogy mire lettek megalkotva. Én pedig ráböktem két teljesen eltérő egyéniségre, típus szerint a PS 500-ra, és az MS 400-ra.
És együtt éltem velük. Magammal vittem őket, és megmutattam másoknak is, véleményt kértem róluk. Mintha egy statisztikai felmérést készítettem volna. Mindenki tett hozzá valamit, ezzel is bizonyítva azt, hogy mi, emberek mennyire különbözőek vagyunk, mennyire másként látjuk a dolgokat, valamint fizikai jellemzőink másak. Mert egy fejhallgatónál ezek a paraméterek kiemelkedően fontosak. Persze, szóljanak jól, de egy ilyen kütyünél élet-halál kérdés lehet a komfortérzet. Nos, kijelenthetem, hogy ezek bizony kényelmesek, de azt is meg kell említenem, hogy a zárt konstrukció és a bőr fülpárna együttesen azt eredményezte, hogy izzadt benne az egyik hallgatózó feje. (A füles mellett szóljon az a tény, hogy senki másnak nem volt ilyen gondja.)
Mert mindkettő bőr borítást kapott mindenhol, ahol a JACKrendeltetésszerű használat során testünkkel érintkezik, méghozzá a puhábbik fajtából. Az AKG K530-asom ehhez képest rideg, és kemény. (Hja, hogy ez több, mint kétszer annyiba is kerül?) Maga a váz műanyag, a kagylókat fém laprugók tartják, a hangszórót körülvevő kagyló pedig kevlár erősítésű. A vezetékek hajlékonyak, könnyen kezelhetők, bár annyi negatívumot meg kell említenem, hogy a 6,3-as JACK adapter nem csavaros, hanem simán széthúzható, így nekem egyszer benne maradt (nem megfelelően megfogva) kihúzáskor a fejhallgató erősítőben. Mellékesen ez (mármint adaptert) utóbbit a kisebb típushoz nem kaptam.
Folytatom a különbségekkel:
Mint a képeken látható, a PS 500-as egy komolyabb külsőt kapott, visszafogottabb színekkel, és még egy dolog: ennek 3 méteres a kábele, tehát ezt inkább otthoni felhasználásra szánták.
Az MS 400 kisebb, könnyebb, összecsukható, mindössze1 méteres kábellel szerelt. Színeit, és megépítését tekintve egy maranellói autó képe ötlött fel bennem. Ne kövezzenek meg, természetesen nem azt akarom mondani, hogy olyan helyet foglal ez a típus a fülesek között, mint a Ferrari az autók között, egyszerűen ez a játékosság a színekkel és anyagokkal egyből a luxus sportkocsik hivalkodását juttatta eszembe.
csomMaga a csomagolás sem a megszokott papír, vagy műanyag doboz, hanem egy zippzáras bélelt kis (bocsánat) retikül-féleség, amely nagyon jól védi kedvencünket a napi utaztatás során.
Láthatóan ugyanolyan a 3,5-ös csatlakozó mindkét darab esetén, de az 500-as esetén több műanyaggal kiöntve, ezáltal vastagabb, könnyebben megfogató. A 400-asé viszont a kisebb helyeken is könnyedén elfér. Csak nem az iPod generációnak szánták?

Egy ilyen keszekusza bemutató után rátérnék a hangi jellemzésre, kissé érthetőbben.

A hang

PS 500
Ami elsőre feltűnt, hogy a külvilágot erőteljesen izolálja zárt mivolta miatt, keveset hallunk belőle, de ez fordítva is igaz - jó hír ez a nagyobb hangerő szerelmeseinek. Ebben az 500-as is partner, nyugodtan tekerhető a hangerő, nem jön zavarba tőle. A karaktere sima, meleg, egy percig sem válik sterillé, kellemes középutat talál a precíz és lágy karakter között. Úgy játszik le darabokat, hogy pontos, de mégis sima, kerek az előadás, igazán zenei 500hangok áradnak belőle, nem is kevés: rengeteg részlettel kényelmeztet, a hangokat igazi terjedelmükben tárja elénk. A tere nagy, kiterjedt, levegős. Színezettség nemigen jöhet szóba, simán, csuklóból zenél, dinamikus, és az előadása igen élvezetes. Basszustartománya ütős, bár érzésem szerint nem teljesen egyenletes. Megcsinálja azt a trükköt, amivel a kisebb hangszórók elég sűrűn varázsolnak nekünk: azt a frekvenciát, amit még képes lesugározni kissé megnyomja, hogy ne legyen hiányérzetünk a legalsó tartomány  hiánya miatt.  Ahogy az egyik tesztelővel beszéltük (bocsánat a fogalmazásért) „a fizikát ő sem képes meghágni”. De megbocsájthatunk neki, főleg annak fényében, hogy a zenének igazi bája, folyamata, érzelmi töltete van, és - mint már említettem - a felbontásával sincs gond. Legyen az klasszikus, jazz, népzene, vagy rock, ugyanazzal a (jó értelemben vett) profizmussal játssza le azt, megmutatva, mi van előtte. Ez utóbbi tulajdonságának köszönhetően volt egy ember, akinek kevésbé tetszett, (mint a soron következő MS 400). Ő történetesen egy programozó. Az illető kíváncsi volt, „mit tud ez az 5000Ft-os Kenwoodhoz képest”.  Bekötötte a laptop kimenetére, betett egy mp3-at a Winamp segítségével, és mit adott az isten? Egy rossz előadást. Mondtam is neki, ez nem erre van kitalálva, ezt KI KELL SZOLGÁLNI. Makacsul hangoztatta, hogy ez egy irgalmatlanul jó frekvenciaátvitelű cucc, meg hogy a mai alaplapi integrált hangkártyák már jók, de a további beszélgetés (és annak értelmetlensége) nem a jelenlegi témához tartozik.

MS 400
A kapott hangról az jutott az eszembe, hogy azt kapod, amit látsz. Jóval kisebb kagyló és hangszóró, ezáltal a tapasztaltabb hifista egyből leszűri a konzekvenciákat, és igaza is lesz. Igen, közép tartományban domborít főleg, igen gyors, de nincs olyan széles frekvenciatartománya, dinamikája, teste ennek a fülesnek, mint az 500-asnak. A hangszerek kiterjedése közelébe sem ér a bátyóénak, a színezete kissé fakóbb. A terét én túlzottnak érzem, a zenészek egészen beléptek a fejembe. Ezt a „hibát” sok fejhallgatóról el lehet mondani. Az viszont pozitívum, hogy - bár nem tudja körülölelni a fülemet -, meglepően kényelmes (én az ilyen kisebb megoldást általában nem szeretem), finoman fekszik fel a puha bőr a helyére. Kissé élesebb a tesónál, de ezt 400szerintem az is okozta, hogy érezhetően nem futott még eleget. Legalábbis úgy volt fényesebb, hogy teljesen közvetlen volt és részletező, ilyet viszont sokszor csinál egy nem teljesen bejáratott hangsugárzó. A legalsó tartomány kissé zavarosra sikerült, valamint a legalját itt sem találom a frekvenciáknak. A fentebb említett programozó hallgatózó őt választotta volna a legszívesebben, ami megint csak azt erősítette meg, hogy "ki van találva" ez a sorozat. Ezt a típust valószínűleg a sétálómagnók, iPodok hallgatóinak szánták. Súgja ezt a kinézete, a rövidebb kábele, és a hangolása is. A kissé visszafogott sávszélek és a közvetlen előtérbe kerülő középtartomány felületesebb meghallgatás esetén egy nem hájend rendszerben ellensúlyozhatja az ottani felbontásbeli hiányosságokat, ezáltal a hangzás teljesebbnek tűnhet. Amennyiben azt hiszi az olvasó, hogy lehúztam a 400-ast, téved: a gyártó megcélzott egy réteget, és annak készített egy fülest. Amit a kisebb dinamikáról, meg a sávszélekről írtam, tartom, de ezt úgy teszi, hogy közben az általa lesugárzott frekvenciák tiszták, és tonálisan rendben vannak. Ezt rakják össze.

Ajánlás

Ezzel nincs nehéz dolgom, már mindent leírtam. A két fejhallgató egyértelműen jelzi, kinek szánták, és hova. A PS 500 otthon, esetleg munkára kiváló, de csak akkor, ha együtt tudunk élni egy zárt fülessel. Ez szerintem ebben az esetben nem nehéz. A hangja és a megépítési minősége magáért beszél, az ára versenyképes. Kötelező jól kiszolgálni, legyen az egy jó minőségű csatlakozó bármely rendszerelemünkön, de még inkább ajánlanák hozzá egy jó fejhallgató erősítőt.
Az MS 400 jó tonalitású, gyors hangú füles, de a formája és a színei a rövid kábellel együtt már egyértelművé teszi, hogy őt egy hordozható masina mellé találták ki, ennek megfelelően összecsukható, könnyen szállítható, könnyű darab. A piros-fekete színezete egy másik kérdést vet fel, mégpedig tetszik-e, hajlandóak vagyunk-e felvenni. Tény, hogy egy 70 éves bácsikán esetleg furcsán nézne ki, de egy fiatal, könnyed egyéniségen jól mutathat, főleg ha a ruhájához is megy a cucc….

Hangban én a nem túl sokkal többe kerülő 500-as mellett tenném le a voksom, egyértelműen. Mindenben jobb, van, amiben sokkal. Ha otthoni, körülmények között hallgatjuk, és ki tudjuk szolgálni. És nekem jobban tetszik a külseje, kényelme is. Kérdés?


A meghallgatáshoz használt berendezések:
forrás: Proceed CDP, Edirol UA 101 interfész, Marantz CD 14
Kábelek: Siltech, Harmonic Technology, Acoustic Zen
Fejhallgató erősítő: Creek OBH 21SE

Árak (bruttó):
PS 500    299 EUR
MS 400  249 EUR

A készüléket a Double-Reed bocsátotta rendelkezésünkre, amit ezúton is köszönünk!

2009.10.20.

Copyright © 2019 Audioland. Minden jog fenntartva.