foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
Üdvözlöm honlapomon! Célunk, hogy ezen portál hasznos információforrás legyen az otthoni zenehallgatók számára a hifi, zene, zenehallgatás témakörében. Ennek megfelelően a főmenü segítségével kereshet írásaink közül, melyek remélem elnyerik tetszését. Amennyiben nem talál információt az Ön által preferált termékről, szívesen látjuk fórumunkon is!Bővebben...

Audioland

Hírek, információk a hifi világából, zenekultúra

Szavazás

Ha show...

Mindig kimegyek, érdekel a hifi - 25.6%
Csomó ismerőssel össze lehet futni, megyek - 1.2%
Még nem tudom - 39%
Ez sem a régi, már nem megyek - 13.4%
Sosem mentem, most sem fogok - 20.7%

Összes szavazat: 82
Ez a szavazás már befejeződött : 04 nov. 2016 - 18:53

Audioland a Facebookon

Epos M12.2 vs. M12i

Írta: Puskás János

Nem tagadom, szeretem az Epos dobozok hangját. Olcsóbb kategóriában feltétlenül ajánlom őket, ha megfelelnek hozzá az elektronikák, az elvárások, és a szoba. Volt, aki azt mondta, elfogult vagyok a márkával kapcsolatban. Majd fél órával az után, hogy hallott egy 12.2-est, már Epos tulajdonos lett…

A cég a hifi őshazájából származik. Robin Marshall alapította 1983-ban. Igazi tradicionális kis manufaktúrát hozott létre, klasszikus brit értékekkel: ezek a dobozok mindmáig híresek muzikalitásukról és nagyszerű középtartományukról. Ezt masszív dobozokkal, igényes (DNM-Reson) kábelezésről (már a legolcsóbbak is!) a lehető legegyszerűbb elektronikákkal és olyan szeretettel érik el, amit csak a következő ténnyel lehet elmondani: a saját hangszóróknak nem típusszáma van, hanem neve… 
eposmagasakKlasszikusan jól illeszkednek ezek a dobozok a Naim, Heed, Exposure és Creek elektronikáihoz, ez utóbbi cég alapítója (Michael Creek) a fáma szerint gyermekkori barátja Robinnak, és amikor az Epos a csőd szélére került, akkor megvásárolta azt. Logikus lépés volt, hiszen egymáshoz illeszkedő, igazi rendszert alkotó párosról beszélhettünk eddig is a két márka termékei kapcsán, de az 1999-es egybeolvadás óta a fejlesztés egy kézben van.

A tradíció tovább él: Phil Knight a kezdetektől dolgozik konstruktőrként a vállalatnál, de nyitni kell a modern követelmények felé is: ma már a gyártók nem engedhetik meg maguknak azt, hogy házimozihoz ne gyártsanak (center, sub) speciális dobozokat, illetve a régi, sok díjat megért angol bútordarab külsejű szériát (M, ELS) modernebb, karcsúbb dobozok váltották fel 2008-ban. A dobozok a mai elvárásoknak megfelelően egy ideje mágnesesen árnyékoltak is, nem jelenthet tehát gondot egy TV közeli elhelyezés sem.

A friss külső kapcsán felvetődik a kérdés a legfontosabb kritérium kapcsán: változott-e a hang? És ha igen, milyen lett az új? Ezzel ostoroztak engem mindenfelé, tudván, hogy jól ismerem az elmúlt pár év termését, de ezt nem tudtam megválaszolni.

Ennek fogok most véget vetni, mivel hozzám került egy M12i.

Tehát:

A 12.2 egy valódi fa dobozba épített 2 hangszórós konstrukció. Miért így írom? A 150 mm széles, polimer tölcsérrel szerelt alumínium öntvénykosaras szélessávú hangszóró dolgozik, amit legfelül megtámogat egy 25 mm-es ferrofluid hűtésű, alumínium magas sugárzó klasszikus keresztváltó nélkül egy ellenállással a károsodás elkerülése végett.

Hátul egyszerű, a reflexnyílás alatt a megszokott módon megtaláljuk a csatlakozókat, szám szerint 4 darabot, ez a doboz kettős kábelezésre, vagy kettős erősítésre fel van készítve. Belső kábelezése a szokásos DNM-Reson, mint minden Epos esetén. A gyártó is ezt ajánlja hozzá, ezzel fejlesztik és hallgatják a tervezés során is, valamint természetesen Creek elektronikákkal.
Állványos ez a doboz, még ha nem is a legkisebbek közül való.

Méretei, adatok:
- Frekvencia átvitel: 60 Hz - 20 kHz
- Impedancia: 8 Ohm
- Érzékenység: 87 dB/1 Watt/1 mtr.
- Mélysugárzó:: 150 mm polimer cone, alumínium öntvénykosár, 32 mm hangtekercs.
- Tweeter: 25 mm alumínium dome, ferrofluid hűtés.
- Méretek: 375 mm x200 mm x250mm
- Súlya: 8 kg

Ára: 200 000 Ft
Forgalmazó: Amtron Kft


EposfrontokÉs milyen az Mi? Mondom a különbségeket. És mutatom is. Kibontva először nyúlánkabbnak hat az Mi, a másabb arányok miatt. Jól látszik miről beszéltem: az Mi fiatalosabbnak hat. A forgalmazóval amikor beszéltem, úgy érzékeltettem: a lekerekített szélekkel ellátott 12.2-t egy masszív, régebbi stílusú bútorzattal berendezett szobába képzelném sok könyvvel, lemezekkel, vaskos szőnyegekkel. Az újabbat világosabb, levegősebb, fiatalosabb térben helyezném el. Közelebbről az tűnik fel, hogy  bár méretre a két doboz hangszórókészlete azonos, de a magas sugárzó a régin fém, az újon sima mart felirattal reklámozza gyártóját. A régi doboz a szélein eposbacklekerekített, az új nem. Valamint a mélysugárzó az ifjabb verzió esetén szintén fennen hirdeti milyen műhelyben készült… Az adatok szerint a régi 150 mm, az új 165, de én szemre ugyanolyannak láttam.Bár mindkét darab rózsafa színű, változott a fa erezete, és kicsit másabb az árnyalata is. De ezek már csak apróságok.Nos, most jön a hátulja: Jól látható, teljesen más csatlakozókra váltottak az újabb konstrukciónál. Gyártóját nem sikerült kiderítenem, kinézetre mutatósabb, hangjára nemigen derít fényt ez a meghallgatás.

Az M12i adatai:
- Frekvencia átvitel: 54 Hz - 20 kHz.
- Impedancia: 8 Ohm nominal.
- Érzékenység: 87 dB/2.83 V/1 m.
- Mélysugárzó:: 150 mm polimer cone, alumínium öntvénykosár, 32 mm hangtekercs.
- Tweeter: 25 mm alumínium dome, ferrofluid hűtés.
- Méret: 375 x 185 x 250
- Súly 8.1 kg

Ára: 200 000 Ft
Forgalmazó: Amtron Kft


Megjegyezni kívánom, hogy az M12i hátulján 4 Ohm van írva, míg a gyártó honlapján és a használati útmutatóban is 8 Ohmosnak írják… A cég közleménye alapján ez nyomdahiba, a hangfal tehát 8 Ohmos. A későbbi gyártású dobozokon orovosolták ezt a hibát.

A meghallgatás egy átlagosnak nevezhető rendszeren történt, bár ami az összetételét illeti talán mégsem az:
Philips 957 DVD-lejátszó, mint futómű, üvegszálas Toslink összeköttetésben egy Edirol UA101 interfésszel, Klotz MC5000 kábellel egy Audio Pro M7-es végfokkal, ahonnan DNM-Reson hangfalkábel továbbította a jeleket a hangalak felé.

Mindkét hangfalat a saját, gyárilag hozzá adott áthidalókkal hallgattam. Ezeket tapasztalataim alapján javaslom kicserélni, de volt már arra is precedens, hogy a gyári jobban „bejött”.

A zenék:
Manuel De Falla – El Sombrero de tres picos (Harmonia Mundi)
Claire Martin – Too darn hot! (Linn)
System Of A Down – Toxicity (American/Columbia)

A hang:

M12i

Falla zenéjén nyugodt, részletező és könnyed, de nem mindig szabadul el igazán – kézben tartja a dolgokat. Sok vonóst mutat, rengeteg részletet (többet, mint a másik), a tere levegős, amely minden irányba kiterjed és elég mélyre is megy, ha nem is  annyira, mint egy álló doboz. A mélyek kapcsán megemlíteném, hogy közel sem annyira combos mint a 12.2, tehát akinek ezzel voltak eddig gondjai, jelentem az Mi a megoldás: mintegy 15 cm-el került közelebb a falhoz, mint az elődje. Viszont sokkal pontosabb, tisztább és részletezőbb, valamint a színezete is valósághűbb. A fúvósokba finoman belekötnék (ami talán a nyersesség rovására is írandó, ami a középtartományban még tetten érhető), a felsőbb regiszterek kiterjedtebbek, és főleg dinamikában mutatnak többet.
Ez a doboz igazi úriember, klasszikus zenén remekül helytáll.

Claire Martin: Szépen helyezi el a hangszereket, testes, könnyed, levegős. Az énekhang kissé háttérbe szorul (bejáratás?), jól hallani a kísérő apró zörejeket is, igen, egyértelműen több részletet mutat a 12.2-nél.
Ezen szerettem a legjobban.

System Of A Down:  Száraz, jó gitárhangok, finom énekhang (Atwa, ez egy visszafogott, romantikus résszel indul). Nagy dinamika jellemzi, a pergődobot itt kicsit elferdítettnek érzem. Feszes, gyors, fenekem alatt mozog az ülőalkalmatosság, de azt is érzem, hogy nem ez a stílus volt a mérvadó a doboz megalkotásához. Ehhez ő túl kifinomult.

12.2

Falla: mélyebb tónus fogad, a teteje kevésbé szárnyal, mint az Mi esetén. Elsőre kissé fakóbbnak tűnik annál, a színezettség érzése nélkül. Részletekben nem elnagyolt ez sem, de a vonósok simábbak (nincs annyi részlet, a rezgéseket nem mutatja annyira). Magas tartománya kevésbé dinamikus. Ez is levegős, dallamos, de valahogy a hibák ellenére jobban egyben van az egész. Kissé talán gombócosabb, alul nagyobb energiákat mozgat meg, (az újabb kissé finomkodóbb ennél) még ha nem is megy olyan mélyre.

Claire: a karakter megmarad, de valahogy nagyobb boogie faktorral rendelkezik. Ugyanaz a helyzet: a másik többet mutat, de erre hamarabb beindul a láb, szívem hamarabb megtelik melegséggel. Itt is gombócosabbak a mélyek, tompább a hangzás, de ezt olyan szerethetően adja elő, hogy a pulzusom is felveszi a ritmust.

System Of a Down: A gitárhangokat pontosabbnak érzem egy leheletnyivel, a lecsengések ugyanolyanok. Itt is jobban elkap a hév: ez egy olyan mix, ami technikailag nem annyira pontos, légies és könnyed, de mégis megtalálja az ember szívéhez az utat.

Az újat bár két napig járattam a meghallgatás előtt, de mégsem nevezném bejáratottnak, tehát ami főleg a középtartomány enyhe csillogását és a mélytartomány tartalmát illeti, esetleg több száz óra után valószínűleg változna még pozitív irányba a megszólalás.
A különbség a jellemzésből kiderül: akinek a mélytartomány döngött a szobájában a 12.2-vel, de szerette annak báját, az hallgasson meg egy Mi-t. Akinek felül kissé visszafogott volt, az is. Egyébként nem kell rohanni a csere miatt. Az újabb technikailag kevesebb kompromisszumot kötött, de a másik szívhez szólóbb, és rockon is jobban helytáll. Tehát pontosabb és részletezőbb az új, szerethetőbb a régi, de azért az új is vérbeli Epos, érzelmekkel, és nagyszerű középtartománnyal.
Az új modernebb forma, a régi pedig igazi régi tölgyfa bútorok és vaskos szőnyegek mellé ideális látvány – valahogy ez az érzésem hangban is.

Végül hadd idézzem Robin Marshall, hangszóró konstruktőr szavait: "...bármikor is egy fokkal feljebb kerülünk a termék komplexitását jelentő tökéletesség skálán, a zenei kommunikációból ugyanennyit veszítünk. A legtökéletesebb eléréséért egyre többet áldozunk, miközben az csak bonyolultabbá válik".

Hibátlan, én sem tudnám jobban szavakba önteni…

Teszt után
A meghallgatás után sokan olvasták ezt az irományt. Volt, aki hiányolta, hogy nem hallgattam meg porvédővel is, csak azok nélkül. Szerinte ez roppant mértékben befolyásolhatta a kapott eredményt. Az élet viszont választ adott nekem. Egy barátom saját, Heed rendszerének végén tanyázott a 12.2-es hangfala. Ezt hasonlította ott az M12i-hez, és ugyanazt tapasztalta, mint én. Az igazság tehát ideát van.

 Szerző: Puskás János, 2008.12.16.

Copyright © 2021 Audioland. Minden jog fenntartva.