Írta: Szalontai László
2 nap az audio világ valószínű leg-leg-legjavában. Felfoghatatlan árcédulák, hatalmas tömeg, jobbnál jobb zenék, rosszabbnál rosszabb akusztikájú szobák, egyszerű, hajmeresztő, letisztult, giccses formák, egyszóval minden, ami 2016-ban elérhető a zeneszerető emberek számára.
Nem szeretnék senkit untatni hosszú bevezetőkkel, bele is vágnék a közepébe, mivel a több mint 900 kiállítót még felsorolni is nehéz lenne, így megosztanám veletek mikkel is sikerült személyesen megismerkednem.
Magico M project hangsugárzók ($129,000) Solution elektronikával
Egyik legjobb hang volt a shown, brutális dinamika, kimeríthetetlen kontroll, természetes, könnyed megszólalás! Többször visszamentem, egyszerűen nem lehetett belekötni sehol ebbe a rendszerbe, klasszikustól a rockig teljesen mindegy mi szólt, élmény volt hallgatni! Az új 511-es Solution erősítők (€25,000) mono módban 560 W @ 8Ω ot tudnak. Lehengerlő és mégis magától értetődő stresszmentes megszólalás! Mivel a hangsugárzókból mindössze egy 50 db-os limitált széria készült, amiket 1 hónap alatt még a fejlesztés szakaszában mind az utolsó párig eladtak, valószínű életemben először és utoljára lehettem fültanúja eme műszaki remekműveknek.
Viszont a Magico szobában az új S5 MKII. ($38,000) hangsugárzókat nem sikerült az elektronikával kordában tartani. Lassú, puffogó kontrollálatlan mélyek települtek a zenére sajnos műfajtól függetlenül. Érdekes volt, hogy a „gyári” szobában mennyire nem sikerült összerakni egy jó rendszert, pedig pontosan ugyanakkora szobában voltak, mint a Solution elektronikás M project és azokhoz képest ~ fele hangerőn sem működött a rendszer.
Sonus Faber Lilium Dan D’Agostino elektronikákkal háttérzenének Adél szólt rajtuk fekete lemezről. Volt egy ugyanilyen rendszer Audio Research front enddel szintén csupán háttérzenének. Ha már a hangját nem sikerült kicsit sem megismernem, a kivitelezésük, formájuk, anyaghasználatuk minőségről viszont csak szuperlatívuszokban lehet szót ejteni.
Kellemes, üde, testes, friss hang, a KT-150-es csövekkel felszerelt 130W-os (4Ω) teljesítményű erősítő jól boldogult az új, remekül kinéző Focal hangsugárzóval.
Canton elhozta a legnagyobb Reference 1K hangsugárzóját (€11,000/db) melyeket 4db Audionet végfok hajtott meg. Bevallom őszintén, hogy nagyon kellemes meglepetést szereztek a rövid hallgatózás alatt, meleg, húsos, tiszta hangzás jellemezte a rendszert. A végfokok teljesen kordába tartották a kerámia hangszórókat!
Minimál Chord rendszer, B&W hangsugárzókkal
Elég testetlen és erőtlen benyomást tett, bár az igazsághoz hozzá tartozik, hogy az első nap nyitás utáni első órájában történt mindez.
SME 15-ös lemezjátszó valahol félúton a model 10 és model 20 között €10,900 –ért a Transrortor standon.
Ha már Transrotor stand... Giccs és szédítő árak. Az Artus FMD csupán €118,000
Piega Primarare és In-akustik. Elég száraz, valamint könnyűsúlyú hang. Nem igazán az én világom, de mindenképpen korrekt minőség és megszólalás.
Amphion hangsugárzóit mindig is szívesen hallgattam, mikor beléptem a szobába, megörültem, hogy vére hallhatom élőben is a Krypton hangsugárzójukat, ami már messziről is tetszett, de mikor közelebb érkeztem, kiderült, hogy „csak” a kis Argon3S (€2150) monitorok szólnak. Méretüket teljesen meghazudtoló teljes hangképpel, a márkára jellemző tónussal. Kellemes meglepetés volt! (sajnos a Kryptont nem sikerült fülvégre kapnom)
Vandersteen Model 5A Carbon ($29,900) hangsugárzók az ($52,000) M7-HPA végfokokkal és Brinkmann front enddel párosítva lenyűgöző élettel teli produkciót nyújtott, dinamikusan, pontosan, könnyeden szólaltatta meg a jobbnál jobb és változatos zenéket, jár a piros pont a demózó hölgynek!
A becsomagoltan 1000kg-ot nyomó Gryphon Kodo (€220,000) hangsugárzókat csupán naponta 3x 30 perces demó erejéig szolgáltatták a muzsikát, sajnos minden időpont tele volt már a 0. napon, így csak megcsodálni tudtuk.
EMM Labs MTRX2 (€65,000) mono erősítők 800W-os (4Ω) teljesítménnyel ugyanennyibe kerülő Lansche Audio Cubus Mk.II tölcséres hangsugárzókkal. A 96 dB és a 800W ellenére valahogy nem állt össze ez a rendszer véleményem szerint. Üres volt és steril, ráadásul erőtlennek is érződött, ami a technikai adatokat nézve lehetetlennek tűnik...
Grimm LS1be (€36,000) aktív hangsugárzók számomra a hallottak alapján egy 0-val arrébb vannak árazva.
Göbel High End Epoque Reference hangsugárzók ($225.000) CH Precision M1 végfokokkal és L1 előfokkal ($95.000 + $48.000) Kronos lemezjátszóval.
Sajnos nem sikerült pontosan a sweet pointba ülni egyszer sem, de attól egyel mellette, vagy egyel mögötte lévő helyről többször is és folyamatosan azon gondolkoztam, hogy mi a franc kerül ebbe ennyibe... Összességében sem állt össze, de csak 1-1 tulajdonságát nézve sem tudnám megindokolni, hogy miért akarnám esetleg haza vinni.
A Daudio önmagát megfizethető gyártónak tartja, viszont a hallgatott rendszer ~ €30,000 árával és az elégé természetellenesen szóló hangsugárzójával szerintem a könnyen felejthető kategóriába tartozik inkább.
Audiodata Art One hangsugárzók, melyek a kiállításon debütáltak. Bevallom, még sohasem hallottam a márkáról, pedig már 30 éve jelen vannak. Aktív mélyek és magnézium membrános középsugárzókból viszont nagyon meggyőző hang érkezett. Nyitott, kontrollált és természetes megszólalás jellemezte. Az árát nem sikerült megtudnom, de a felette lévő Master One €89,000-s ára nem igazán sejtet baráti árcédulát.
Az idei évben a legtöbbször előforduló hangsugárzó, amivel demóztak, a Wilson Audio termékei közül került ki. Név szerint az új Sasha valamint az egyel nagyobb testvérére az Alexiara esett sok gyártó választása, készülékeik tudásának demonstrálásához. Azért is jó, amikor hasonló hangsugárzókkal demóznak különböző elektronikákat, mert egyből szembetűnik a különbség a hallgatóság számára.
Wilson Alexia Ypsilon Hyperion (€65,000) 90kg-os 400W-os (8Ω) hibrid monstrumjával hajtva (ami 100W-ig tiszta A osztályban üzemel)
Nagyon kontrollált, meleg hangzást nyújtottak. A kimért a leginkább megfelelő jelző, ha egy szóban kellene jellemeznem a rendszert. Nyugodt. de mégis lehetett érezni, hogy könnyedén boldogul az elektronika a membránokkal. Kellemes volt hallgatni.
Wilson Sasha Audio Research végfokokkal. Van, mikor az ember a fejében összerak egy rendszert, elképzeli, hogyan is szólhat, mivel külön-külön meghallgatta már a komponenseket. Az elméletben/fejben összeillő dolgok, sokszor sajnos a valóságban mégsem működnek. Így voltam a fenti rendszerrel is. Nem tudom mi volt az oka, de gyengének, erőtlennek és vékonynak tűnt. Pedig a Research végfokokról minden elmondható, csak hogy gyengék az nem. A Sasha 2 pedig minden, csak nem dinamikátlan... Valószínű a front-end volt a gyenge keresztmetszet, de a hallott hang sajnos gyenge volt.
A McIntosh is az új Sasha mellett tette le voksát. Az összes Wilson hangsugárzós rendszerből ez tetszett a legjobban. Burtális kontroll, erő, dinamika, transzparencia jellemezte, mindemellett természetes és mégis nyugodt maradt a rendszer. A szobának az akusztikájával is kellően foglalkoztak, valamint a zenék is változatosak, sokszínűek voltak. Klasszikustól a kemény rockig mindenen tetszett. Igazi Amerikai hangzás, a kiváló fajtából.
Wilson Alexandria Dan D'Agostino végfokokkal és dCS forrással. Sajnos mindig egyhangú melankolikus zenékkel demózták a rendszert, így nem igazán lehetett megismerni a valós kvalitásait, de azért érződött, hogy nem kispályás a reprodukció.
A Nagra cég is Alexandriával valamint Kronos lemezjátszóval demózott és megmondom őszintén, sokkal többet vártam volna. Erőtlen, dinamikátlan, vékony volt a megszólalás, ami annyira rányomta a bélyegét az egész előadásra, hogy hiába is kerestem a pozitív tulajdonságokat, számomra az összkép elfogadhatatlan volt.
MSB Technology M204 ($39,000) végfokok, Alexandriával. Impresszív hangzás, bár kicsit számomra már túl steril volt, de kétséget kizáróan nagyon rendben volt a hang.
Kis monitorok nagy mélynyomókkal. Számomra ez sem állt össze... külön és más mérettel szólaltak meg a magas és mély szekciók
Új Martin Logan Pass végfokokkal. Aki hallott már Martin Logant, az tudja, hogy mire számíthat, számomra nem hozott nagy újdonságot, engem még mindig nem tudott meggyőzni, hogy el tudjak képzelni egy hosszú távú kapcsolatot... Számomra még mindig nem tetszik, hogy külön életet él a sub tartomány a többitől.
Vitus Audio SS-103 végfok (€34,000) Gauder Akustik BERLINA RC 7 MK II hangsugárzókkal.
Valahogy nem tudok megbarátkozni ezzel a hangsugárzó márkával. Eddig sehol, semmilyen körülmények között nem hallottam őket jól szólni, sajnos ez, ezen a kiállításon sem változott... Fedett és mellette vékony hangzás párosult egy steril és érzelemmentes hűvös hangulattal.
Gauder Akustik hangsugárzó, AVM elektronikákkal. Számomra még gyengébb felállás, mint az előző... Egyszerűen messze van a valóságtól, műanyag hangzás, borsos áron.
Raidho Acoustic D-4.1 (€100,000) viszonylag olcsó elektronikákkal is nagyon dinamikusan, tisztán és transzparensen szólt. Nem ideális pozícióban ülve a színpadkép nem a legpontosabb, de amint sikerült megfelelő helyre ülnöm, egyből helyére került minden. Tetszett!
Kharma Enigma Veyron EV2 (€350,000) 3db gyémánt magassugárzóval, 4db Kharma végfokkal dCS forrással.
Nagyon simán, nagyon nyugodtan extrém gazdag felbontással és erőteljesen szólt, műfajtól függetlenül, forrástól függetlenül. Bach Cd-ről, vagy Justin Bieber szalagos magnóról, teljesen mindegy volt, minden jól állt a behemótoknak.
Számomra a show legnagyobb csalódása volt a Tidal szoba… Mindent elmond, hogy bármikor mentem be a szobába, mindig volt szabad hely a hallgatózásra és 1-2 perc elteltével garantáltan jutott hely a sweet pointban is! Maga a demó anyag is borzasztó egysíkú, komor, lassú, amolyan érfelvágós fajtából való volt, s mindez erőtlenséggel, 0 dinamikával párosult. Ahogy elnéztem, senki nem bírt 5 percnél többet eltölteni a szobában. Pedig nyilvánvalóan sokkal több potenciál lett volna bennük! Viszont a fizikai kidolgozásuk minden elismerést megérdemel, fantasztikus pontosság és makulátlan fényezés.
Új Mark Levinson № 534 Dual-Mono végfokok, Ferrari piros JBL Everest hangsugárzókkal. A felső tartománytól kicsit nyíltabb, direktebb hangzást vártam a tölcséres jellegéből adódóan, amire azért messze nem lehetne a fedett jelzőt használni, de akkor is. Alapjában véve nagyon rendben volt a rendszer, kiegyenlített, dögös, nem hivalkodó nyugodt hangzás jellemezte leginkább.
ZenSati szoba, kábelekre kihegyezve… A hangsugárzó kábelük 50.000 $/3m… többet nem kérdeztem…
Hangról inkább diplomatikusan nem nyilatkoznék.
Folytatjuk