1. Könnyű karok, 9 g mozgó tömegig: Morch, SME 3009, SME III, SME IV, SME V. Japán DD-ok karbon karjai, Dual lemezjátszók karjai, NAD karok, Project Carbon.
2. Közepes tömegű karok, 9-12g mozgó tömegig: Regák (RB 250,300,301,302,303) , Origin Live OL-1, régebbi Projectek, Alphason HR-100, Xenon, Roksan Tabriz, Nima, Syrinx, Technics 1200 SME shellel, Linn Akito, Ekos, Linn Basik Plus.
3. Nehéz karok (13g+) : Linn Ittok, Helius Aurora, Jelco S370, Lustre 801, GST-1, újabb Ortofon AS-ek, Origin Live Silver és ettől felfelé, Basis-ek, Kuzma, Zeta2, Breuer, Dynavector 505. Még a Technics SL-1200-asok karja is, egy 13 grammos shellel, Pl. Audio-Technica vagy Yamamoto, esetleg Ortofon.
Na. Ami ebből a listából elég egyértelműen látszik, hogy a legmuzikálisabb hangszedők jellemzően a nehéz karokkal szeretnek párba kerülni. Ez jó, mert ha később fellépünk az alacsony kimenetű MC-k világába, ott sok a nehéz karba kívánkozó típus. Van azért középtájt is élet, egy Origin Live OL-1 pl. egy Audio Note IQ-val, vagy egy Roksan Tabriz egy DL-160-al, kitűnő. Linneseknek az Ekoshoz ott a Nagaoka 500. A könnyű SME-kbe pedig Moving Iront kell tenni a Soundsmith-től, és kész.
Itt egy online rezonancia kalkulátor:
http://www.resfreq.com/resonancecalculator.html
Simán összeadod a kar mozgó tömegét, a hangszedő tömegét meg plusz fél grammot a csavaroknak, ez a teljes mozgó tömeg, majd megadod a hangszedő engedékenységét, vigyázz, a japánok csalnak, 100 Hz-re specifikálnak, 10 helyett, így az őáltaluk megadott engedékenységet szorozd fel 1,7-el. A célzott rezonancia pont 10 Hz, ez a tutti, de 9,5 és 10,5 között rendben vagy. 1Hz eltérés már hallható, 2 Hz elég jól hallhatóan ront, 3 Hz eltérés már zavaró. Ezek nagyon érzékeny dolgok, kérem...
Az írás az Audio World - Nagy Gábor Pál engedélyével jelent meg, melyet ezúton is köszönünk.
Az eredeti az alábbi linken található:
https://www.facebook.com/audiohistory/posts/719556994754600
Szívesen látjuk tapasztalataikat, hozzászólásaikat a fórumunk megfelelő topicjaiban.